Niemand is gelijk, wel zijn we allemaal gelijkwaardig

Omgaan met cultuurverschillen

Als hulpverlener kom je in deze snel veranderende wereld meer en meer in aanraking met mensen die uit alle hoeken van de wereld naar Nederland zijn gekomen. Daarmee wordt het ook belangrijker om je omgang met mensen met een andere achtergrond van dichterbij te bekijken. Hieronder beschrijven we waarom het van belang is dat je als professional werkt aan je interculturele competenties.

Waarom is dit belangrijk?

De gezinnen en cliënten waar je mee werkt zijn vaak al kwetsbaar en zijn afhankelijk van jou als hulpverlener. Door verschillen in normen en waarden kan er een kloof ontstaan tussen hulpverlener en cliënt. Waar je hoopt op onderling begrip en duidelijkheid, ontstaat er juist onbegrip en daarmee verdwijnt het vertrouwen. Op die manier wordt het proces vertraagd en wordt het doel van de hulpverlening niet bereikt.

Wat levert het je op?​

Wanneer je als professional werkt aan je interculturele competenties kun je gerichter hulp bieden aan alle culturen. De hulpverlening is nog erg gericht op de westerse normen en waarden waardoor veel hulpbehoevenden niet de hulp krijgen die zij nodig hebben. Veel professionals vinden het lastig hierin te handelen, omdat zij geen of weinig interculturele competenties beheersen.

Hoe doe je dat?

Een van de vragen die zich opwerpt als twee culturen met elkaar in aanraking komen is: Wie past zich aan wie aan? Hoe mooi zou het zijn als beide partijen zich aan elkaar aanpassen door begrip en oprechte interesse in de ander te tonen.

Om zo goed mogelijke zorg te kunnen leveren is het van belang dat je cliënten niet dwingt om de dingen (alleen) op jouw manier te doen, zonder enige vorm van wederzijds begrip. De eerste stap is daarom altijd: goed kijken naar wie er tegenover je zit, interesse tonen in de persoon en diens cultuur. Je werkt vanuit interesse en verbinding, zonder (voor)oordelen én zonder angst.

Twee belangrijke elementen

Bij interculturele competenties horen bijvoorbeeld: sensitiviteit en interculturele communicatie. Leren observeren en voelsprieten ontwikkelen voor situaties die mogelijk heel anders zijn dan die waar jij aan gewend bent, en daar vervolgens open over durven communiceren. Als hulpverlener kun je leren om ondanks verschillen in overtuigingen een middenweg te vinden van waaruit je elkaar met respect benadert en behandelt.

Ben je geïnteresseerd in training die je helpt om je op nieuwe en open manieren te ontwikkelen als hulpverlener?

Training op maat?

Bekijk ook onze trainingen

Chat openen
Hallo, heb je een vraag? Stuur ons een bericht op WhatsApp.